Drie keer kort indie met nieuwe singles van Lokki (Glass Animals), Swine Tax en Susanna.
Susanna: Indie muziek over Jeroen Bosch
Het is alweer een tijdje geleden dat er een nummer over Jeroen Bosch is geschreven. De Noorse indie zangeres Susanna heeft misschien daarom wel besloten een heel album aan hem te wijden.
“Garden of Earthly Delights” (naar ‘Tuin der lusten’) is alweer haar dertiende studioalbum. Eerste single ‘City of Hope‘ is nu uit. Het album wordt 22 februari 2019 verwacht.
Op “Garden of Earthly Delights” wordt Susanna begeleid door The Brotherhood of Our Lady, genaamd naar het illustere Lieve Vrouwe Broederschap dat Bosch steunde. Een aantal getalenteerde Noorse muzikanten; Stina Moltu (gitaar, zang), Ida Løvli Hidle (accordeon), Ina Sagstuen (zang, electronica, synthesizer) en Natali Abrahamsen Garner (zang en electronica).
Swine Tax: indie muziek over Engeland
Wil je weten hoe Engeland zich voelt? Luister dan naar ‘Natural Causes‘ van Swine Tax. Inspiratie kwam voor het indie trio uit onverwachte hoek. In het boek ‘Hamlet’ van Shakespeare wordt verhaald over het conflict tussen iets denken en iets doen.
Tegenwoordig weer een bijzonder actueel onderwerp nu welhaast elke regering zijn inwoners wil kunnen bespioneren. Amper 30 jaar na de hoogtijdagen van de Stasi. Dat is de toon die Swine Tax zet. Met hun spoken word en gitaarwerk waarmee Sonic Youth in herinnering wordt geroepen.
Zelf noemt Swine Tax de Nederlandse band Canshaker Pi als een van hun voorbeelden.
Lokki: indie muziek over de maatschappij
Lokki is het soloproject van indie artiest Drew MacFarlane (Glass Animals). Eerder dit jaar debuteerde hij met de EP ‘Cirrhi’. Opvolger ‘High/On Our Own’ is een split single die verschijnt via Wolf Tone (The Horrors, Rosie Lowe).
Voor ‘High’ is ook een stop motion video gemaakt. Animator Tayo Kopfer filmde hiervoor in het London arts centre. In de nabewerking werden handgemaakte illustraties verwerkt tot duizenden stills.
“A big part of the song is about zooming way out, seeing your life (and other peoples’ lives) fast forwarded, a bit like a time lapse.
The paint moving across the screen plays with everything in the video, including me, mirroring how all of our actions ripple out into the world, even though we don’t always see it.”