Het is gewoon fijn als er in de eerste maand van het nieuwe muziekjaar een album uitkomt dat zegt dat alles goedkomt. Mozes and The Firstborn timmert al een behoorlijke tijd aan de weg. Maar zo compleet als op hun derde album “Dadcore” klonken ze niet eerder.
Nostalgische gevoelens en geniaal songschrijverschap
De band werkte voor “Dadcore” samen met Chris Coady (Beach House, Slowdive) en Roland Cosio (together PANGEA, Fuzz). En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Zanger Melle Dielesen maakt elk nummer een genot om naar te luisteren. Om beurten zorgen nostalgische gevoelens en geniaal songschrijverschap voor een glimlach op je gezicht.
Punkhit
Als single ‘Sad Supermarket Song’ wordt ingezet verschijnt het kippenvel op de armen. Titelnummer ‘Dadcore’ is een geweldige samenwerking met together PANGEA. Een punkhit van jewelste. ‘If I’ opent drijft op een moddervette gitaarriff. Waar zanger Melle vervolgens een enorme dosis melancholie tegenover zet.
Mozes and The Firstborn maakt het gewone bijzonder
Op ‘Hello’ wordt het gewone bijzonder gemaakt. Over het hele album verspreid zitten zeven intermezzo’s. De een-letterige titels vormen tezamen de albumtitel “Dadcore”. Een leuk tongue-in-cheek grapje van Mozes and The Firstborn. Muzikaal voegen ze over het algemeen weinig toe. Een enkeling valt echter bijzonder goed op zijn plaats.
De titel ‘Scotch Tape / Stick With Me’ is de volgende briljante vondst. De samenwerking met Kelsey Reckling bevat een heerlijke baspartij. Met ‘We’re All Saints’ wordt menig artiest een hart onder de riem gestoken.
We’re All Saints when we die.
No matter what we do.
Eels en Radiohead
Op ‘Amen’ worden invloeden van Eels tot Radiohead aan elkaar geregen. En dan is er nog als afsluiter de ballad ‘Fly Out II’ waarmee Mozes and The Firstborn haar veelzijdigheid toont en een perfecte score neerzet. Dit album is vuur!