Na dertien jaar kunnen we inmiddels wel constateren dat Elbow haar eigen genre heeft gecreëerd. Ook al heeft de stem van Guy Garvey inmiddels voldoende karakter om eens buiten de lijntjes te kleuren. Evengoed hoor je ons niet klagen. Het album “The Take Off and Landing of Everything” van Elbow bevat weer tien pareltjes en bovendien de nodige verrassingen. Zo klinkt Elbow op de openingstrack ‘This Blue World’ van het album “The Take Off and Landing of Everything” opeens als een Schotse band. Op ‘Charge’ is het het prachtige strijkersarrangement dat ons naar hogere sferen brengt.
Het is de eerste keer dat het Elbow lukt mij op een album al zo snel te betoveren. Een betovering die overigens het gehele album in stand blijft. Op ‘Fly Boy Blue / Lunette’ wordt een beproefd effect op de stem van Guy Garvey gezet waarmee je het nummer wordt ingezogen. De overgang halverwege naar het tweede deel van de compositie is briljant. Het is vechten tegen de tranen nu, zeker met de prachtige ode aan de ‘New York Morning’. ‘Real Life (Angel)’ bevat de mooiste Hallelujah sinds Jeff Buckley. Een nummer over de troost die muziek kan bieden. Iets waar Elbow met haar nieuwe album “The Take Off and Landing of Everything” met verve in slaagt.
//
//